När Cecilia besökte Sjötorpsskolan i Huddinge

Cecilia heter Nordin i efternamn och är PR- och hållbarhetsansvarig på SFAB. Innan covid-19-pandemin förändrade spelreglerna i samhället hann Cecilia göra ett tjugotal klassbesök för att diskutera bland annat fjärrvärme, energi och hållbarhet med mellanstadieelever. ”Tricket med den självlysande vätskan visade sig vara ett smart knep att få elevernas uppmärksamhet”, berättar Cecilia. Men har det något med fjärrvärme att göra? Ja, faktiskt. Cecilias experiment är nämligen precis den metod man utnyttjar när man gör felsökning i fjärrvärmenätet.Vattnet som transporterar fjärrvärme till hushåll och fastigheter går i separata ledningar som är åtskilda från våra vanliga vattenledningar. Fjärrvärmevattnet har färgats med ett helt ofarligt färgämne för att man ska kunna avgöra om en läcka skett i en fjärrvärmeledning. ”Med hjälp av en UV-lampa kan våra tekniker upptäcka läckor. Lyser vattnet grönt vet de att det är en fjärrvärmeläcka”, förklarar Cecilia.

Cecilias besök är populära inslag i skolvardagen. Men även om eleverna uppfattar föreläsningarna som roliga timmen så finns ett viktigare skäl bakom initiativet från SFAB. Syftet är att dela med sig av sina kunskaper om energi, fjärrvärme och hållbarhet till allmänheten och skapa intresse redan i ett tidigt skede av livet. Jannike Netterdag är lärare i en av klasserna på Sjötorpsskolan som Cecilia hann besöka innan corona satte stopp. För henne var det självklart att tacka ja till Cecilias förfrågan att besöka hennes sjätteklassare:”Fjärrvärme kan kopplas till både fysik och kemi i vårt eget närområde och de kunskaper Cecilia förmedlar är mycket viktiga för eleverna att ha med sig”, säger Jannike. Hon berättar att Cecilias lektion ökat vetgirigheten i klassrummet. Jannike kunde dra nytta av elevernas större uppmärksamhet för att följa upp olika trådar i den vanliga undervisningen.”Bara att uppleva en annan vuxen framträda ger en ny dimension för eleverna. När vi nu jobbar med metaller och grundämnen kan vi associera till det Cecilia berättade om energi och hållbarhet. Att få in godaförebilder från yrkeslivet kan öppna dörrar till intressen och yrken som eleverna inte visste fanns”, avslutar Jannike Netterdag.